© Akademi Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Malaysia
Home » » Enam Isu Wajib Difahami Dengan Betul

Enam Isu Wajib Difahami Dengan Betul

This Article Checked By Akademi Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) on Saturday, 1 August 2015


Saya terpanggil untuk menulis beberapa isu yang menjadi persoalan di kalangan ahli dan penyokong PAS khususnya apabila berdepan dengan beberapa dakwaan yang dilihat sengaja menyembunyikan fakta yang sebenar. Barangkali tulisan ini kurang lengkap atau mengandungi fakta yang kurang tepat, para pembaca boleh membuat penilaian dan pembetulan jika perlu. Apa yang pasti, tulisan ini adalah berdasarkan pemerhatian dan pengalaman saya sendiri di dalam parti dan kerajaan. Walaupun tidak sebagai seorang yang penting, namun ia cukup untuk mengajar saya berfikir dan meneliti fakta-fakta secara adil sebelum bertindak menyatakan sokongan atau bantahan.

1
Kemenangan dan Keredhaan Allah
Selaku seorang mukmin yang betul aqidahnya akan mengerti dan memahami bahawa matlamat hidup adalah untuk memperolehi keredhaan Allah. Bagi orang yang ditarbiyyah dan dididik dalam sesuatu jamaah atau gerakan Islam tentunya tidak akan mempertikaikan bahawa matlamat asas perjuangannya adalah untuk mendapatkan keredhaan Allah.

Parti Islam SeMalaysia (PAS) sebagai sebuah jemaah Islam dan parti politik telah meletakkan dasarnya yang selari dengan matlamat memperolehi keredhaan Allah, sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan PAS Fasal 5; Tujuan PAS ialah; “Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.”

Jika diamati dan difahami apa yang terkandung dalam fasal 5 tersebut, bagi mancapai matlamat tertegaknya hukum Islam di negeri dan negara tentunya melalui kuasa pemerintahan. Realiti di negara kita Malaysia, kuasa pemerintahan ditegakkan melalui sistem demokrasi secara pilihanraya. Oleh itu PAS terpaksa memilih saluran ini. Dari aspek hukum dan keharusan perjuangan melalui parti politik, menyertai pilihanraya dan pengundian sudah pun dibahas dan diselesaikan oleh para ulamak muktabar muta’akhhirin , dan tidak menjadi persoalan besar untuk dipolemikkan.

Dalam perjuangan untuk mencapai kemenangan, tentunya PAS selaku parti Islam terikat dengan hukum dan syariat. Kemenangan dan kejayaan adalah matlamat PAS, namun matlamat yang lebih utama ialah keredhaan Allah. Kemenangan dan kejayaan hendaklah datang seiringan dengan keredhaan Allah. Ini bermakna, sesuatu kejayaan yang dicapai tanpa keredhaan Allah tidak akan membawa makna dalam perjuangan PAS dan ia bercanggah dengan perlembagaan PAS. Jika diberi pilihan antara kejayaan yang segera tetapi tidak mendapat keredhaan Allah, dengan kejayaan yang tertangguh, namun mendapat keredhaan Allah, tentunya PAS memilih jalan yang kedua. Inilah wajah sebenar sebuah parti Islam.

Pandangan inilah yang tidak difahami dan mahu dimengerti oleh pemikiran sekular. Bagi mereka, kemenangan adalah segala-galanya tanpa mengisi dalam kamus perjuangan dengan istilah-istilah seperti “redha Allah”, “barakah”, “pertolongan Allah” dan seumpamanya. Sebab itulah mutakhir ini kedengaran cemuhan dan sindiran terhadap PAS seperti “PAS bukannya nak menang pilihanraya, dia nak keredhaan Allah sahaja”.

Bagi menjamin setiap tindakan berlaku di atas landasan syariat dan hukum, PAS mewujudkan “Majlis Syura Ulamak”. Kuasa dan peranan majlis ini ialah sebagaimana di dalam Fasal 7 (3) (b) Perlembagaan PAS;

“Mengeluarkan arahan dan perintah supaya dasar dan ketetapan itu dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan dalam PAS dan mengawasi serta memelihara supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak dalam perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan, gerakan dan pentadbiran PAS”
.

2
Tahaluf Siyasi
Perjuangan untuk mencapai kemenangan melalui sistem pilihanraya hendaklah dilihat secara waqi’ oleh PAS khususnya negara ini yang mengandungi rakyat berbilang bangsa dan agama. Satu jalinan kerjasama perlu diwujudkan dengan parti-parti lain, termasuk parti bukan Islam. Namun prinsip dan hukum syariat tidak boleh ditolak ansur. Kerjasama boleh berlaku, tetapi mesti melalui kaedah-kaedah yang dibenarkan dan pernah diterokai dalam perjuangan Islam terdahulu. Dari sinilah terbitnya istilah Tahaluf Siyasi.

Menurut rekod, Majlis Syura Ulamak telah diberikan peranan dalam pembentukan Tahaluf Siyasi ini. Setelah merujuk kepada kaedah-kaedah dalam Usul al-Fiqh dan Qawa’id Fiqhiyyah, terbentuklah Tahaluf Siyasi dengan menggariskan 6 prinsip atau syarat yang perlu dipatuhi oleh pihak lain yang ingin menjalinkan kerjasama dengan PAS. Ini bermakna, selagi 6 prinsip ini tidak dicerobohi dan masih berlaku dalam ruang yang dimaafkan, Tahaluf siyasi boleh diteruskan.

Maka berjalanlah persefahaman dan kerjasama PAS dengan parti-parti politik yang lain khususnya PKR dan DAP dalam satu ikatan yang dipanggil Pakatan Rakyat. 6 prinsip dalam Tahaluf Siyasi tersebut sentiasa menjadi panduan dan semakan dari masa ke masa oleh Majlis Syura Ulamak. Jika pencerobohan yang ketara dilakukan oleh rakan kerjasama terhadap PAS, sehingga tidak diharuskan oleh pandangan syarak, maka Tahaluf Siyasi akan terbatal.

Ikatan persefahaman melalui Tahaluf Siyasi ini membawa matlamat yang sama antara parti-parti pembangkang, iaitu menumbangkan parti pemerintah negara. Merombak ikatan ini tentunya mendatangkan kerugian dan merugikan PAS sendiri, namun kompromi dan tolak ansur dalam Islam ada batas hukum dan sempadan syariat. Memperolehi kemenangan, tetapi dalam masa yang sama mengundang kemurkaan Allah, tidak memberi makna bagi PAS. Inilah yang tidak difahami oleh pemikiran sekular serta golongan yang terlalu ghairah mengejar kemenangan.

Penulis sendiri secara peribadi telah diminta oleh al-Marhum Ustaz Wan Jamil Wan Mahmood pada tahun 2008 untuk menulis kertas kerja bertajuk Tahaluf Siyasi ini selepas pilihanraya umum pada tahun tersebut sebagai satu bahan untuk kursus Tamrin Sahifah Madinah bagi seluruh jentera parti di negeri Kelantan.

3
Bersetuju Untuk Tidak Bersetuju
Setiap parti dalam Pakatan Rakyat mempunyai dasar, matlamat dan falsafah perjuangan masing-masing. Namun di sana ada satu tujuan yang serupa iaitu menegakkan keadilan serta menentang pelbagai penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh parti pemerintah dengan cara menumbangkannya dalam pilihanraya. Penyelarasan usaha dan kerja antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat boleh diselaraskan demi mencapai tujuan tersebut. Dalam masa yang sama parti-parti boleh menjalankan tindakan dan pelaksanaan ke arah mencapai matlamat dan misi masing-masing, yang mungkin tidak berlaku kesepakatan dan persetujuan antara satu sama lain.

Bagi menyelesaikan masalah ini, sebelum PRU-13, parti-parti dalam Pakatan Rakyat telah menandatangani satu dokumen setebal 20 halaman, bersetuju untuk setiap parti menegakkan visi dan misi masing-masing. Di sinilah terbitnya istilah “agree to disagree” (bersetuju untuk tidak bersetuju). Sesebuah parti dalam komponen Pakatan Rakyat boleh tidak bersetuju dengan pelaksanaan yang akan dibuat oleh rakan komponennya, tetapi tidak boleh menghalang atau membuat apa-apa tindakan ke arah menggagalkannya.

Hasil dari persetujuan “agree to disagree” PAS telah bertindak ke atas perkara atau pelaksanaan parti lain dalam Pakatan Rakyat. Contohnya;
  • Pilihanraya Kerajaan Tempatan di Pulau Pinang
Kerajaan DAP Pulau Pinang telah berusaha untuk melaksanakan Pilihanraya Kerajaan Tempatan. PAS telah membantah hasrat DAP itu atas alasan ia boleh melebarkan lagi polarisasi kaum serta sosio ekonomi di antara masyarakat bandar dan luar bandar. Namun DAP terus bertekad sehingga memfailkan satu petisyen di Mahkamah Persekutuan untuk mencari remedi undang-undang bagi mengembalikan pilihanraya Kerajaan Tempatan. PAS membantah usaha DAP tersebut, namun tidak menghalang untuk menggagalkannya kerana mematuhi prinsip agree to disagree.
  • “Langkah Kajang”
Kerajaan PKR Selangor mengadakan “Langkah Kajang” dengan cara mengosongkan satu kerusi DUN di Selangor dan bercadang untuk digantikan dengan Ketua Umum PKR. Perkiraan dari segi untung-rugi politik jika diadakan pilihanraya semula di Kajang, antara PKR dan PAS tidak sama. PAS mengira langkah tersebut memberi kesan negatif, sedangkan PKR berpandangan sebaliknya. Namun, bila kerusi Kajang dikosongkan, Ketua Umum PKR dihalang oleh perundangan dari menjadi calon pilihanraya, menyebabkan tempat tersebut diganti oleh Presiden PKR. Walau bagaimana pun bantahan PAS hanya setakat “agree to disagree” di mana PAS turut bersama dalam usaha memenangkan calon PKR dalam pilihanraya kecil Kajang.

Dalam isu perlantikan Menteri Besar Selangor, apabila PAS diminta oleh pihak Istana mencadang nama calon Menteri Besar, PAS mengemukakan tiga nama, sesuai dengan titah Istana yang mahukan lebih daripada dua nama, tidak sebagaimana PKR yang hanya mengemukakan satu nama sahaja, iaitu Presiden PKR. PAS bertindak demikian adalah disebabkan dua perkara;
  1. Istana telah menolak cadangan PKR yang mengemukakan nama Presidennya sebagai calon Menteri Besar. Adalah tidak bijak jika PAS turut membuat cadangan yang sama, yang kesudahannya akan ditolak.
  2. Presiden PKR ialah seorang wanita. Setakat ini PAS, melalui pandangan Majlis Syura Ulamak hanya membenarkan wanita menduduki jawatan di tahap ولاية خاصة (wilayah khassah) seperti menteri atau EXCO Kerajaan. Sementara jawatan Menteri Besar, Ketua Menteri dan Perdana Menteri, ia merupakan jawatan di tahap (ولاية عامة) dan bercanggah dengan keputusan Majlis Syura Ulamak.
Percanggahan PAS dengan PKR dalam isu ini masih berlaku dalam ruang “agree to disagree”.

4
Isu Hudud
Kerajaan PAS Kelantan telah meluluskan Rang Kanun Jenayah Syariah II (hudud) pada tahun 1993, sebelum wujudnya Pakatan Rakyat. Namun undang-undang tersebut tidak dapat dilaksanakan atas halangan kerajaan Persekutuan yang mengatasinya.

Selepas PRU-13, Kerajaan Kelantan telah membawa satu Pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (1993) 2015 yang mengandungi hukum hudud di persidangan Dewan Negeri Kelantan dan diluluskan pada 18 Mac 2015.

Usaha Kerajaan PAS Kelantan mengkanunkan enakmen tersebut adalah sebahagian dari usaha melaksanakan dasar parti iaitu mewujudkan sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah, sebagaimana terkandung dalam Fasal 5 Perlembagaan PAS.

Usaha PAS ini mendapat bantahan dari PKR dan DAP, namun PAS menganggap bantahan tersebut adalah satu kebiasaan, berlaku dalam ruang “agree to disagree”. PKR dan DAP boleh tidak bersetuju, tetapi tidak boleh bertindak menghalang dan menentang sebagaimana sikap dan tindakan PAS terhadap isu Pilihanraya Kerajaan Tempatan di Pulau Pinang dan isu Langkah Kajang.

Namun DAP bertindak melebihi sempadan apabila melihat kepada kenyataan para pemimpinnya;
  • Pengerusi Biro Undang-Undang DAP, Gobind Singh Deo; Kata Dua Untuk PAS: PAS bukan lagi sebahagian ahli komponen PR jika bertegas bentang rang undang-undang hudud di sidang Dun Kelantan 18 Mac ini. - Sinar Harian, 23 Feb 2015.
  • Setiausaha organisasi DAP, Anthony Loke; Sila Keluar Pakatan; Tindakan PAS Kelantan mahu laksana hudud dianggap cabuli muafakat PR. Sekiranya PAS bertegas untuk buat keputusan dan ambil tindakan yang tidak konsensus dalam Pakatan Rakyat, maka langkah yang paling terhormat dan sewajarnya untuk Pas ialah berundur dari Pakatan Rakyat. - Sinar Harian, 26 April 2014
  • Ahli Jawatankuasa DAP Pusat, Datuk Teng Chang Khim; Pas boleh meninggalkan gabungan pembangkang kerana isu hudud tidak termasuk dalam kerangka PR. - FMT News , 15 Mei 2015
Apa yang dikesali ialah sikap umat Islam termasuk segelintir ahli PAS yang tidak merasa sensitif dengan tindakan DAP, sebaliknya meletakkan kesalahan ke atas bahu pemimpin PAS yang kononnya tidak menyantuni DAP dengan sewajarnya. Tuduhan yang mengatakan PAS tidak pernah menjelaskan hasrat pelaksanaan hudud kepada DAP adalah tidak berasas. Merujuk kepada akhbar Sinar Harian bertarikh 30 April 2014 : DAP berpuas hati: DAP berpuas hati dengan penjelasan PAS dan Kerajaan Kelantan mengenai cadangan untuk melaksanakan hudud di negeri itu. Bagaimana pun Pengarah Pendidikan Politik DAP, Liew Chin Tong berkata, hudud tetap isu berasingan dan bukan agenda PR. “Walaupun isu hudud isu pendirian PAS, kami akan cuba cari persefahaman dalam perkara ini.” ujarnya selepas menyertai Mesyuarat Setiausaha Agung PR di Pejabat Agung Pas, di sini semalam. (sumber YouTube)

Sesetengah ilmuan atau ahli akademik juga keliru ketika menghurai pelaksanaan hudud di Kelantan. Mereka tidak dapat membezakan antara usaha mengkanunkan enakmen dengan pelaksanaan hukum. Pendapat yang menyatakan hudud tidak dapat dilaksanakan dalam keadaan masyarakat yang tidak kondusif boleh diterima, dalam ertikata hukuman, seperti hukuman potong tangan tidak dilaksanakan di zaman Khalifah Umar al-Khatab akibat kemarau. Barangkali inilah makna kondusif, suasana kemarau yang menyulitkan umat Islam mencari makanan dianggap sebagai suasana yang tidak kondusif. Maka Khlaifah menangguhkan hukuman tersebut. Namun undang-undang hudud masih termaktub dan dikanunkan sebagai undang-undang negara. Cuma hukumannya tidak dapat disempurnakan. Inilah yang sebenarnya diperjuangkan oleh PAS di Kelantan. Kanun Jenayah Syariah perlu diangkat sebagai undang-undang, supaya ia mempunyai kuasa untuk menghukum. Namun semasa hukuman hendak dijalankan, suasana kondusif atau tidak diambil kira. Para ulamak dalam PAS bukanlah bebal tidak berilmu, untuk menghukum pesalah secara membuta tuli tanpa membuat perkiraan sebagaimana yang disebut oleh para ilmuan dan ahli akademik itu. Seolah-olah Dewan Ulamak PAS hanya mengerti Islam secara teori, jumud, konservatif, tidak memahami waqi’ umpama lebai kampung yang hanya tahu bertahlil dan bertalqin.

Memahami realiti dan mempertimbangkan suasana kondusif inilah, PAS telah mengambil inisiatif untuk kemukakan private bill di Parlimen bagi meminda Seksyen 2 Akta 355 yang diperuntukkan kepada mahkamah syariah. Ia merupakan usaha pendahuluan atau langkah mula bagi memperkenalkan hukuman Islam kepada masyarakat. Terkandung dalam Seksyen 2 Akta 355 ini ialah kuasa Mahkamah Syariah yang boleh menjatuhkan hukuman penjara tidak melebihi 3 tahun, denda tidak melebih RM5,000 dan sebatan tidak melebihi 6 kali. Jika parlimen meluluskan pindaan tersebut, sekurang-kurangnya mahkamah syariah dapat melaksanakan hukuman yang melibatkan sebatan, iaitu bagi kes zina ghair muhsan, minum arak dan qazaf. Juga boleh dilaksanakan hukuman diat dan takzir. Hukuman berupa sebatan, penjara dan denda sudah pun terlaksana di bawah bidang kuasa mahkamah syariah buat masa ini, dan tidak asing kepada masyarakat. Cuma pindaan ini akan memberi kuasa untuk menambah bilangan sebatan, jumlah denda dan penjara supaya ia dapat disesuaikan dengan kehendak hukum syarak.

Hukuman potong tangan pencuri dan rejam yang dikira asing bagi masyarakat, buat masa ini ditangguhkan, dan tidak terkandung dalam pindaan Seksyen 2 Akta 355. hukuman tersebut mungkin menjadi kejutan dan dilihat berat di sisi masyarakat Islam. Sementara menunggu saat dan ketika yang kondusif, PAS mengemukakan hukuman-hukuman yang lebih ringan dan mudah diterima melalui pindaan Seksyen 2 Akta 355 terlebih dahulu. Melakukan sesuatu yang mudah dahulu, sementara menunggu penerimaan yang lebih berat adalah berasaskan kepada kaedah;
ما لا يدرك كله لا يترك جله
“Sesuatu yang tidak diperolehi semua, jangan tinggalkan semua.”

Ini menunjukkan PAS memahami aspek kondusif. Pelaksanaan hukum hudud melalui pindaan ini dikira sebagai langkah awal bagi memperkenalkan hukuman Islam kepada masyarakat, agar mereka dapat menyaksikan keindahannya. Sebagai orang mukmin, tentunya beriman dengan istilah barakah, rahmat, pertolongan Allah dan seumpamanya, yang dijanji oleh Allah bilamana orang mukmin melaksanakan perintah-Nya. Langkah mula pelaksanaan beberapa hukuman melalui pindaan Seksyen 2 Akta 355 ini diyakini boleh menjadi pembuka pintu ke arah memperolehi نكالا من الله (cegahan dari Allah) yang dijanjikan-Nya, dalam suasana jenayah dan gejala sosial yang tidak terkawal mutakhir ini di negara kita. Inilah aqidah PAS yang tidak dimengerti oleh orang-orang bukan Islam, golongan sekular dan mereka yang terbuai lena dengan janji untuk mencapai kemenangan tanpa keredhaan Allah.

5
PAS dan DAP
Sebagaimana yang disebut terdahulu, hubungan PAS dan DAP dibina melalui kaedah Tahaluf Siyasi. Majlis Syura Ulamak PAS telah menggariskan 6 prinsip sebagai kayu pengukur dan panduan dalam setiap gerak kerja dan tindakan, agar ia tidak terkeluar dari garisan hukum syarak.

Tahaluf Siyasi terus berjalan. Di sepanjang hubungan dan kerjasama antara parti-parti komponen dalam Pakatan Rakyat, wujud beberapa pergeseran antara PAS dan DAP. Namun Tahaluf Siyasi masih boleh diteruskan selagi 6 prinsip tersebut tidak dilanggari secara ketara dan masih boleh dimaafkan. PAS amat menghormati perjanjian bersama dalam Pakatan Rakyat untuk agree to disagree.

PAS sentiasa memerhati tindakan dan geraklaku rakan dalam PR khususnya DAP, dan merujuk kepada Majlis Syura Ulamak untuk menentukan sama ada Tahaluf Siyasi ini masih sah atau terbatal. Kini PAS telah membuat keputusan untuk membatalkan Tahaluf Siyasi dengan DAP, apabila usul ini dikemukakan oleh Dewan Ulamak Pusat dalam muktamar ke-61, untuk dikaji dan diputuskan oleh Majlis Syura Ulamak.

Tindakan membatalkan Tahaluf Siyasi adalah berdasarkan kepada beberapa faktor;
  • Sikap dan tindakan DAP yang telah melampaui batas.
  • DAP telah menunjukkan tanda-tanda awal untuk menyisihkan PAS dalam Pakatan Rakyat dan terlebih dahulu memutuskan hubungan dengan PAS. Contohnya;
  1. DAP telah memutuskan hubungan dengan Presiden PAS
  2. DAP Sarawak dan Sabah memutuskan hubungan dengan PAS negeri-negeri tersebut.
  • Ucapan-ucapan pemimpin tertinggi DAP yang difahami memberi isyarat agar Presiden PAS dan golongan ulamak disingkirkan. DAP gesa PAS singkirkan ulamak kalau nak ke Putrajaya (Tranungkite, 9 Mac 2015)
  • Tindakan DAP mencampuri urusan pemilihan pimpinan PAS dan hubungannya dengan PASMA.
Kebimbangan PAS terhadap sikap agresif DAP yang semakin ketara dan merbahaya dalam mencabar dan menentang pelaksanaan Islam. Contohnya
  1. Pemimpin DAP Perak, Ngeh Koo Ham; DAP mahu umat Islam hormati hak untuk murtad (The Malaysian Insider; 12 Julai 2014)
  2. Ahli Parlimen DAP, Oscar Ling, Sekolah agama turut menjadi punca pemisahan kaum (Watan-Online)
  3. Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng; DAP memberi amaran kepada kepimpinan PR supaya bertegas untuk tidak melaksanakan hudud di negara ini jika gabungan parti pembangkang itu merampas Putrajaya pada PRU14 nanti (Sinar Harian)
  4. Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke; GHB perlu rujuk DAP dulu jika mahu teruskan agenda hudud (AntaraPos; 15 Julai 2015)

6
Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Pimpinan PAS Kini
Pihak yang tidak bersetuju dengan pembatalan Tahaluf Siyasi antara PAS dan DAP termasuk dari kalangan ahli dan pemimpin PAS sendiri telah menyalahkan pimpinan kini yang diterajui oleh presiden. Tuduhannya ialah kerana pimpinan kini terutama Presiden PAS telah gagal menyantuni DAP secara bijaksana sebagaimana yang telah dilakukan oleh al-Marhum Tua Guru Nik Abdul Aziz, menyebabkan ikatan dengan DAP terlerai dan menggagalkan misi PR ke Putrajaya. Jika Tuan Guru masih hidup tentunya DAP masih bersama PAS.

Hujah yang dikemukakan adalah berdasarkan kepada pemerhatian kepada peristiwa-peristiwa yang menunjukkan hubungan baik Tuan Guru dengan para pemimpin DAP. Dikemukakan gambar-gambar Tuan Guru makan sekali dengan pemimpin DAP, bersalaman, berbual mesra dan gambar Tuan Guru Nik Abdul Aziz memotong kek hari jadi mendiang Karpal Singh. Tidak kurang juga dengan bukti-bukti sambutan dan orang-orang bukan Islam yang sangat menghormati dan menyayangi Tuan Guru. Kesimpulannya Tuan Guru Nik Abdul Aziz bijak berinteraksi dengan pimpinan DAP, tidak sepertimana Tuan Guru Presiden, Abdul Hadi Awang. Begitulah persepsi yang digambarkan mereka.

Persoalan pokok yang menatijahkan terlerainya ikatan DAP dan PAS bukan masalah hubungan baik. Cuba selidiki dan perhalusi, titik pemisahnya ialah isu hudud, bila DAP menentang Rang Undang-Undang Pindaan yang dibawa dan diluluskan di Dewan Negeri Kelantan serta private bill untuk pindaan Seksyen 2 Akta 355 di bawa ke Parlimen, sebagaimana yang telah dibincangkan dalan no: (4) di atas.

Dalam isu hudud, Tuan Guru Nik Abdul Aziz lebih tegas dan Presiden hanya selaku penyambung hasrat dan kerja al-Marhum. Ketegasan al-Marhum Tuan Guru tidak berganjak sejak beliau masih di kerusi Menteri Besar lagi. Contohnya sepertimana dilaporkan dalam Sinar Harian bertarikh 23 September 2011; Jangan Halang PAS – Nik Aziz: Tetap mahu laksana hudud sekali pun DAP mahu keluar PR.

Al-Marhum Tuan Guru sudah membayangkan dari awal lagi, bahawa sampai kepada satu tahap, PAS mungkin akan berpisah dengan DAP, bila DAP bertegas menghalang perjuangan PAS. Persoalannya, adakah Tuan Guru berubah haluan dan sikap selepas tidak menjadi Menteri Besar, membatalkan hasrat pelaksanaan hudud demi menjaga hati DAP?

Hasrat al-Marhum Tuan Guru yang sangat inginkan hudud terlaksana di Kelantan boleh dilihat apabila bersetuju mengadakan sedikit rundingan dengan pihak Kerajaan Persekutuan. Rujuk kepada Akhbar Sinar Harian bertarikh 30 April 2014; Tuan Guru setuju: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz sambut baik cadangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin menubuhkan jawatankuasa teknikal hudud di peringkat Kebangsaan.

Tetapi malangnya, apabila pimpinan PAS melanjutkan usaha atas persetujuan Tuan Guru ini untuk berunding dengan pimpinan Kerajaan Persekutuan ke arah menjayakan pelaksanaan hudud dituduh usaha ke arah pembentukan UG (Unity Government).

Tuan Guru sudah menyedari wujudnya penentangan dari rakan parti dalam Pakatan Rakyat, namun beliau sangat optimis dengan usaha Kerajaan PAS Kelantan. Sinar Harian bertarikh 12 April 2014 melaporkan; Tok Guru Yakin: Walau pun ditentang hebat rakan sekutunya, Mursyidul Am Pas yakin DAP dan PKR akan akur dengan cadangan Kerajaan Kelantan untuk laksanakan hukum hudud di negeri ini.

Selepas meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan, al-Marhum Tok Guru bertugas sebagai penasihat atau Murabbi Ummah, di Institut Pemikiran Tok Guru (IPTG), berpejabat di Kompleks Kota Darulnaim, sehingga beliau kembali ke Rahmatullah. Selaku Mursyidul Am, hal ehwal politik PAS berjalan di bawah kehendak beliau. Tuan Guru Presiden dan pimpinan PAS serta pimpinan-pimpinan Kerajaan Kelantan sering mengunjungi beliau di Pejabat IPTG, melapor dan membincang permasalahan politik serta perjalanan kerajaan Kelantan termasuk usaha pelaksanaan hudud.

Menuduh pembawaan dan tindakan Tuan Guru Presiden telah menyimpang dari kehendak Tuan Guru Nik Abdul Aziz adalah tuduhan yang tidak berasas. Contohnya dalam isu Langkah Kajang ketika menamakan calon Menteri Besar Selangor. Sinar Harian bertarikh 19 Ogos 2014 melaporkan; Nik Aziz sokong Pas Pusat; Mursyidul Am Pas Datuk Nik Aziz menyokong keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Pas Pusat yang menamakan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Mohamed Azmin Ali sebagai calon Menteri Besar Selangor.

Tuduhan juga dibuat terhadap Ketua Pemuda PAS Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz, yang merupakan anak kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz, kononnya tindakan dan kenyataan Nik Abduh bercanggah dengan kehendak ayahnya. Bagi menjawab tuduhan ini, sila rujuk kepada akhbar Sinar Harian bertarikh 9 Oktober 2014; Nik Aziz sokong pandangan anak: Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyokong pandangan anaknya, Nik Abduh yang mengeluarkan beberapa kenyataan kontroversi termasuk isu berkaitan dalaman PAS dan PR.

Kesimpulannya, pandangan yang menyatakan bahawa pimpinan PAS kini telah menyimpang dari hasrat dan cara yang telah dibawa oleh al-Marhum Tok Guru Nik Aziz adalah tidak berasas dan berupa andaian yang mempunyai niat dan tujuan tertentu. Usaha menjarakkan al-Marhum Tuan Guru dengan apa yang dibawa oleh pimpinan PAS kini khususnya Tok Guru Presiden, dipercaya satu usaha untuk menunjukkan kepada masyarakat khususnya para ahli dan penyokong PAS, bahawa pimpinan PAS kini telah membawa PAS jauh tersasar dari perjuangan sebenar dan sudah tidak relevan lagi. Akhirnya ia menghalalkan tindakan keluar dari PAS dan menubuhkan parti baru.

Penutup

Enam persoalan yang utama yang saya nukilkan di atas adalah merupakan kata kunci kepada kemelut yang sedang berlaku di dalam komponen Pakatan Rakyat khususnya melibatkan hubungan di antara PAS dan DAP. Semoga ia menjadi pencerahan kepada ahli-ahli PAS dan juga para penyokong untuk mereka memahami kedudukan isu yang sebenar dan tidak terpengaruh dengan maklumat-maklumat separuh masak yang berlegar terutama yang berniat jahat dan menjatuhkan kredibiliti PAS selaku parti Islam di negara ini.

Biodata Penulis

Ustaz Ahmad Fadhli bin Shaari merupakan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan. Beliau merupakan bekas Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kerajaan Negeri Kelantan.
Share this article :
 
Unit Penerbitan dan Media IT (UPIM) | Pengerusi AKTAR 2017 Ustaz Hazmi bin Dibok
Pejabat Dewan Pemuda PAS Pusat, No 318-A, Lot 1636, Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur .
Copyright © 2011. Akademi Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Malaysia - All Rights Reserved
© Akademi Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Malaysia